Mina tankar om mitt liv, vad gömmer sig där bakom pannbenet egentligen på en FTM.

lördag 26 september 2009

Pantad och lerig

Såg av en slump när jag skulle slänga mitt återvinningsskräp att nästan hela soptunnan för metall var full av aluminumburkar, många sålda i sverige.
Jag såg genast min chans att få tjäna några extra kronor och plockade med mig ett par kassar hem.
ett par dagar senare ytterligare ett par kassar, tills jag fått ihop en sopsäck, då begav jag mig till affären för att panta dem, och maskinen bara vägrar ta emot dem och jag fick ett smärre vredesutbrott.
Och sen inser jag att det var för länge sen en pantade.
När jag var liten fanns d 2 typer av burkar de av aluminium som gick att panta och de av stål som inte gick att panta, vilket det var kunde man lätt testa på en metallplatta på pantmaskinen.
När jag för några år sedan hade d rejält skralt i kassan och dessutom bodde i en storstad så var jag ute ett par mornar i början och letade burkar och tog hem alla jag fann, när jag sedan gick för att panta dem så tog inte maskinen dem, och a-lagaren bakom mig sa att en var tvungen att kolla att ean koden började på 73, Jag hade lärt mig nått och efterföljande dagar kollade jag bara efter 73 burkar.

NU för tiden har det visat sig att det måste vara 73 kod, men även vara en "etikett" med pant 50öre, om d bara är ean kod 73 utan d där pantmärket så tar inte maskinen emot dem.
Och plötsligt blev d väldigt jobbigt att panta burkar och jag känner mig rätt så lagom pantad i huvudet som inte visste det.


Har länge haft en massa bilder om hur det är att vara ftm i huvudet, men pennan och jag är inte kompisar så jag blir inte nöjd.
Där jag hyr just nu finns d en atelje som jag fritt får förfoga över, bad min hyresvärd om lite lera sen satte jag igång. Stereon spelade klassiskt av beethoven lämpligt nog hette skivan just "uti friheten". där satt jag i typ en halvtimme och bara njöt av att krama leran, det var sååå länge sen jag hade möjlighet att hålla på med lera. Sen började mina fingrar skapa en av de där bilderna jag så länge haft i huvudet, den blev inte helt så bra som jag ville, men ändå helt okej. Tills jag insåg att jag lagt ner en massa jobb på att göra en MTF istället för en FTM. Nåväl sånt som händer, när jag sedan skulle ta bort den från arbetsskivan så gick den sönder, men jag hann dock fota den och jag ska ha den som mall när jag gör min FTM bild/staty sedan.
Jag är återigen såld på lera, så nu ska jag bara be värden om att jag får köpa ett block.
finns dessutom egen ugn här bara d är ju guld för leriga fingrar.

Inga kommentarer: