Mina tankar om mitt liv, vad gömmer sig där bakom pannbenet egentligen på en FTM.

onsdag 16 december 2009

Välfärdssamhället sverige... eller?

Jullov
Äntligen tycker vissa, redan tycker andra.
Själv fick jag en betongsäck i huvudet idag. Inte rent bokstavligt dock så ni kan andas ut, men mentalt.
Jag insåg plötsligt att det där som jag helt enkelt inte orkat tänka på på hela hösten för att min energi bara räckt till skakningar och ev skolgående. Plötsligt har hunnit ikapp mig.
Fram tills nu så har jag lixom känt, d ordnar sig alltid på något sätt.
Sverige är ett bra land som är måna om sina innevånare.

Men så slog fakta mig
Jag har inte rätt till A-Kassa
Jag har inte rätt till socialbidrag eftersom jag fortfarande är skriven hemma
Jag kan inte få sjukförsäkring för jag är för frisk. (även om jag får min op i vår så kommer jag vara för frisk även under återhämtningstiden för att få pengar därifrån, för en kan ju alltid göra nått annat än att bygga båt)
Jag får inga pengar från CSN för att de är så stelbenta och bara vill att folk ska plugga på högskolan, trots att alla roliga utbildningar (som dessutom sen kan ge en jobb) ligger på folkhögskola och av någon idiotisk anledning räknas inte som EGY utan som gymnasienivå.
Att min utbilding inte fanns på högskolan var inte skäl nog för mig att få förlängt studiemedel. Inte heller kunde de möta mina tankar kring att ev flytta över veckor från högskolepotten till gymnasiepotten med motiveringen att då skulle alla göra det.
WTF

enda sättet att få pengar idag av världsfärlds sverige är att jobba.
Hur FAAN då? Under mitt år som arbetslös sökte jag uppåt 1000 jobb, jag var på EN intervju, fick ungefär 70 svar att tjänsten var tillsatt av annan sökande. Övriga 930 hörde jag inte ens av.
Jag har inget körkort, ingen bil och inte 10 års arbetslivserfarenhet.
Det finns helt enkelt ingen som vill ha mig.
Jag tror inte heller att min TS-het underlättar.

Jag vill inte egentligen INTE göra skäl för maten, helst skulle jag jobba om så bara som voluntär och få en skål soppa som lön för mödan, Men inte ens d har folk/företag råd med idag.


Men d är så jävla typiskt att så fort jag börjar känna att jag har flow under fötterna så rycks mina fötter bort från d stadiga, d invanda.
idag vet jag med ärligt hjärta inte hur jag ska överleva.
Och idag gråter jag och undrar vad som ska ske med mig.
Mig som lixom så många andra hamnar mellan stolarna i sveriges fina välfärdssamhälle.
Jag lider sjukt mycket även med alla dem som är sjuka.
Sverige går ett dystert år till mötes där självmord och hemlöshet kommer öka oerhört fort.

tyvärr så betalas inte räkningar av trasiga hjärtan utan av pengar. Pengar som uppåt 20 000 människor inte kommer ha i januari.
jag är en av dem.

Men jag vill ändå kämpa på, och just nu letar jag efter högskolekurser som jag kan läsa på distans frö att kunna fortsätta mitt båtbyggande. Tips emottages tacksamt!

men mitt i allt detta är jag glad att jag iaf har tak över huvudet mot att jag jobbar hos min hyresvärdinna även om jag kommer få leva på vassrötter och vatten.

tips på övrig föda från naturen som kan hittas i jan-feb mottages tacksamt ;D

Inga kommentarer: