Mina tankar om mitt liv, vad gömmer sig där bakom pannbenet egentligen på en FTM.

onsdag 30 juni 2010

Post op och t-shirtar

Hej alla där ute!

en polare till mig ringde oroligt häromdagen och frågade hur det hade gått med operationen.
samtidigt sa hen lite anklagande att jag inte uppdaterat min blogg. jag fick dåligt samvete och insåg att d ju var sant.
jag har skrivit om min operation både här o var, men allting har jag visst skrivit på forum.
så nu kommer en uppdatering igen.

Operationen gick mycket bra! bättre än vad jag vågat hoppas på faktiskt.
och de tog bort väldigt mycket, ca 650g på vardera sidan.
efter några dagar på sjukhuset, fick stanna ett par dagar längre än vad som är brukligt då d inte ville sluta komma blod i dränagen, så åkte jag hem till mina föräldrar.
Väl hemkommen insåg jag att d är bra med föräldrar som kan hjälpa en att tex stryka skjortor :D
jag var väldigt öm och trött, men åxå oerhört glad!
jag kommer nog alltid minnas när jag tog en promenad iklädd shorts och t-shirt och när jag kommit till skogen åkte t-shirten av och för första gången sen jag var kanske 7 år kunde jag gå barbröstad.
hade ju stora bandage på bröstkorgen, och tejp överallt som stramade, och allting gjorde allmänt rätt ont, men ändå!

Nu är jag ca 3 veckor postop.
Smärtan börjar lägga sig och jag börjar få lite mera ork. kan fortfarnde inte använda armarna så mycket, men det kommer mer och mer. Mitt liv just nu handlar enbart om att försöka fixa rutiner. går väl sådär. men visst nått slags av rutiner är d, jag vaknar. tar en promenad som under tiden ökat från 10min till 1h10min och antingen kommer öka mer ju bättre jag mår, sen är det frukost vid datorn och kolla meijl, skriva i alla forum, sen är d dax för azeroth.
där tillbringar jag sen merparten av dagen. tills alldelles för sent på nätterna.
om du råkar hänga på darkmoon faire så hälsa på bregg om du råkar stöta på honom.
jag är väl medveten om att jag är där för mycket, men i dagsläget är det inte så mycket annat jag orkar göra.
är jag utomhus så vill jag bara paddla eller måla hus eller nått annat fysiskt som jag inte kan.
dock idag så är wow nedstängt för maintaince så antar att idag är en bra dag att kolla på kurslitteraturen till hösten, försöka få huset städat och kanske börja rita på hyllorna jag behöver för att gömma undan all bråten.

jag har insett att jag har alldelles för få t-shirtar...
eller jag har massor eg, men alla är fulla med målarfärg eller tjära.
jag har ju inte använt t-shirt som vara ute bland folk plagg sen jag kom ut som kille. alltå under 3,5år.
och t-shirtarna jag hade innan dess har jag skänkt till bättre behövande då det var tighta tjejtröjor.
idag när jag faktiskt kan gå i bara t-shirt igen så inser jag att jag behöver förnya collectionen.
visst, jag gillar skjortor, men t-shirtar bättre. skjortor har jag nog främst ändå använt för att d har varit enda sättet för mig att folk iaf nästan ska se en man. idag när jag är ute och går i bara t-shirt så hejar männen som på en like. d hände aldrig innan. om jag vågade gå i t-shirt fick jag bara konstiga blickar på mig. undrande, funderande, konfunderade...

trots att det är 3 veckor sen operationen så när jag går utanför dörren så känns d som att d är nått jag glömt. funderar ett tag och inser att det är bindern, sen skrattar jag när jag inser att jag inte längre behöver dem. åsså går jag stolt ner för trappen.
Under 13-14 år har jag inte varit utanför dörren utan, bh,sporttop eller binder. d är inget jag direkt saknar, men d är en mycket ovan känsla.
Jag kan ta djupa andetag och verkligen fylla lungorna med luft. jag minns överhuvudtaget inte när jag kunde det sist.

Så glad
hoppas att ni alla får en helt underbar sommar!

2 kommentarer:

Kattis sa...

Roligt att höra att du mår bra, Pew!
Började undra lite över hur det gått efter operationen.

Ha en helt otroligt underbar sommar du också =)

C sa...

Åh så härligt att höra :)